Kelate Flag

Thursday, March 25, 2010

AKU HANYA NAK KE SEBERANG

Aku pahat kayu cengal
Harap harap jadi perahu
Dayung hebat dayung sebenar
Keras kuat teras tembesu

Layar Bertingkat serupa kapas gulung
Tiang nya tegak dari batang nibong
Panji kain suluk achemar
Tenunan kekasih wajah di kamar

*
Esok perahu nak turun ke air
Harung nak lalu samudera bertabir
Esok perahu nak turun ke air
Harung nak lalu samudera bertabir

Tinggal patat awal terakhir
Lawan badai, ribut dan petir

Ombak jangan gila melandung
Harap tenang laut kuala
Dayung jangan patah tak kuasa
Layar tiang jangan binasa


Gantung jiwa seluruh harapan
Nekad rasa arah tujuan
Seroh segala pada mu Tuhan
Aku Hanya nak ke seberang

:-
lagu dikir barat dari halim yazid. aku begitu asyik mendengar lagu ini. ayat yang begitu puitis memberikan banyak maksud yang mendalam pada aku dan kehidupan.

No comments:

Post a Comment