Kelate Flag

Wednesday, April 14, 2010

RATUKU

ratuku
unginku luahkan apa yang sudah lama ingin aku luahkan
tentang kebimbangan ku ini
taktala melihat bunga - bunga berguguran
di petik tangan - tangan yang ganas
lagi bernafsu serakah

ratuku
kebimbangan ku ini masih menebal
apabila kudengar dengungan kumbang perosak
yang cuba menyedut madu mu
walau tanpa rela mu

ratuku
kebimbangan ku bertambah lagi
bila melihat bunga yang tak segan silu
melempiaskan kecantikkannya ketika sedang mekar
melaupakan kuntuman yang sebelum ini melindunginya

ratuku
aku masih terpinga - pinga
masih wujudkah lagi
ratu idaman hatiku
kerana apa yang ku lihat hari ini semakin banyak
bunga - bungan gugur bagaikan tibanya musim luruh

ratuku
bukanlah ku harap kau segigih siti hajar
yang berlari - lari antara safa dan marwah
bukan juga sesetia ainul mardhiah
menanti kekasih di pintu syurga

ratuku
akuilah hakikat yang tersurat
engkau bukanlah siti khadijah mahupun siti fatimah
engkau bukan aisyah bukan juga rabi'atul adawiyyah
wanita suci terpuji
kerana aku tidak layak berharap sedemikian rupa
cukuplah sekadar kau cuba mencontohi bunga - bunga itu
kembang mekar mewangi sehingga harumannya
melewati pintu - pintu syurga
jangan kau risau ratuku
kadangkala musim berganti
sehingga bungan tidak dapat berkembang mekar
tapi itu hanya ujian buatmu

ratuku
esok musim bunga pasti akan tiba
dan engkau akan mampu berkembang lagi
cuma yang ku harapkan ketika itu
kau jaga kelopakmu itu
jangan sampai tangan - tangan kasar memetikmu lagi
jangan goda kumbang - kumbang ganas mengisap madumu
jangan biarkan gagak - gagak hitam itu merosakkan seri mu itu
kerana kau ratu idaman kalbu

ratuku
aku memandang bukan kecantikkan mu
walaupun kadangkala aku tertarik memandangnya
tapi bukan itu yang ku harapkan
aku yakin ratuku
masih ada sinar harapan yang bisa
membuatku tersenyum lega
kerana akan aku temui ratu
yang benar - benar ratu...

P/S
=
hayatilah wahai pembaca.....
apa yang aku nukilkan......

dari
putera fareez......





1 comment: