Kelate Flag

Tuesday, February 8, 2011

Kenapa Anak Muda Hari Ini Lemah


satu: kecelaruan hala tuju. Satu masa dahulu, setiap anak muda ada pandangan bebas mengenai dunia.. yang memilih jalan Islamik, akan benar2 komited dengan perjuangan mereka. merantau keseluruh negara, berpersatuan, berusrah, berdebat dan sebagainya. Ada juga anak muda yang progresif memilih untuk memperjuangkan apa yang dipanggil gerakan sosialisma, mereka ramai2 menjadi aktivis masysrakat, turun naik pentas debat, menghabiskan waktu membaca karya2 filasuf agung dunia untuk mencari bentuk kehidupan sosial yang ideal.. menentang kezaliman dan penindasan; ambil contoh Peristiwa Baling 1974. kemudian, ada anak muda yang gigih bersastera, hidup mereka diabdikan dengan sastera, hingga lahirnya ramai sasterawan agung seperti Pak Samad, Shahnon Ahmad, dan seangkatan. Mata pena menjadi senjata mereka..perjuangan mereka tidak dijual beli..hidup mereka sederhana dan kaya dengan ilmu..

namun hari ini, mana dia semangat anak muda seperti dahulu? ke mana hilangnya bakat2 pemimpin? terlalu disogok dengan budaya hedonisma? terlalu menjadi pak turut? kita hari ini tiada hala tuju.. suatu masa dahulu, anak muda bangga membawa identiti mereka: Pejuang Islam, Sosialis, Sasterawan, Artis (bukan mcm hari ini, berbeda definisi artis hari ini), Politician, Aktivis, dan sebagainya..hari ini kita?? Siapa diri kita sendiri, kita pun tak tahu.. apa pembawaan diri kita? Adakah hidup aman damai hari ini menjadikan kita lemah;mungkin ya, mungkin tidak..

mana dia haluan kiri, mana dia haluan kanan pun kita tak tahu.. Parti2 politik mengambil kesempatan dari kejahilan hala tuju anak muda..disogok dengan wang, anak muda ikut, disogok dengan retorik, anak muda menurut, disogok dengan perjuangan palsu..pun anak muda ikut.. itu dia anak muda hari ini...anak muda pak turut, anak muda yang diperbodohkan..

tetapkan hala tuju anda..study sedalam mungkin matlamat hidup anda..jangan pentingkan diri dengan meletak hala tuju seperti mahu kaya, mahu hidup senang.. fikirkan masyarakat sekeliling anda...dunia ini suatu masa dahulu adalah milik anak muda...sehinggalah hegemoni merasuk minda anak muda dengan dakyah lalai dan kemakmuran palsu, kita jadi tunduk.. hari ini, bermula hari ini, kita kembalikan dunia ini kepada anak muda...dunia ini milik kita..

Kenapa anak muda hari ini lemah? episod 2

faktor lain yang buatkan anak muda lemah adalah pengalaman semasa. dahulu, pengalaman anak muda pasca kemerdekaan banyak menyumbang kepada semangat idealisma anak muda.. jati diri dan semangat untuk melihat sebuah negara yang ideal, saksama, dan berkebajikan sangat menebal. Pengalaman duduk di bawah pemerintahan penjajah sangat berguna ketika itu.. mereka tahu, mana silap negara ketika itu sampai dijajah dengan begitu teruk sekali. mereka sedar, kalau mereka tak berbuat apa-apa, maka rosak hancurlah negara.. andai negara jatuh ke tangan boneka penjajah dan pemerintah yang hanya nak kaut untung, kuasa, dan nama, habislah masa depan negara.. namun ketika itu juga, negara berada dalam keadaan yg susah dan masih miskin (hari ni, negara tidak miskin, yang miskin adalah rakyat), maka perlu bagi mereka memilih jalan yang betul..samada menjadi trouble maker yang tidak membawa kebaikan kepada negara, atau pengimbang kepada kemakmuran negara..oleh kerana minda masih cerah, pengalaman masih panas..anak2 muda zaman itu memilih ntuk menjadi pengimbang kepada negara.. mereka tuntut ilmu dengan gigih supaya perjuangan mereka benar2 berhasil, berbaloi, dan tidak menjadi perjuangan yang sia-sia dan merugikan negara sahaja.

sebab itulah, kebanyakkan mahasiswa ketika itu menjadi kuasa ketiga( third force) dalam negara.. setiap gerak geri kerajaan dan pembangkang diperhatikan dan diteliti.. yang mana salah dan zalim, ditentang dan dicantas.. gerakan mahasiswa menjadi harapan kepada masyarakat..mahasiswa satu gelaran yang bukan sahaja besar pada nama, malah fungsi. mahasiswa pembela kepada rakyat.

hari ini: pengalaman ape yg kita boleh bawa untuk diperjuangkan?? kita sebenarnya tidak pernah ketandusan isu.. isu dalaman dan luaran.. pengalaman kita sama banyak.. kita nampak disekeliling kita, rakyat miskin dan tertindas.. negara kita kaya dari segi pendapatan, tapi rakyat masih tak mampu hidup senang.. pelajaran masih jadi isu utama.. kita, student UPSI misalnya..sistem pendidikan kita lemah..tapi tak sama berani bersuara..takut dikena tindakan...

isu luar pun banyak..lebih banyak dan besar dari dulu..kita ada isu perang palestin israel, afghanistan, iraq,iran, junta di myanmar, kemiskinan di kemboja, nuklear di korea utara..dan terbaru, gerakan ikhwan di mesir dan tunisia.. tapi ada kita peduli?? kenapa kita begitu termakan dgn dakyah media yg mengatakan: gerakan2 anti kerajaan di luar negara adalah baik..tapi dalam negara adalah jahat..minta maaf..bukan hasut anda tentang krajaan..cuma nak bagi contoh supaya buka minda...kenapa di luar negara perkara sebgitu baik..tapi bile terjadi dalam negara, jadi tak baik..??

pengalaman kita hari ini cukup banyak, cuma kita teragak-agak dan masih leka.... takut dgn AUKU, takut dgn ISA...salah siapa??? bukan salah kerajaan..tapi salah kita sendiri...fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment