Kelate Flag

Wednesday, February 12, 2014

KAYA

Selamat malam kepada semua ( yang membaca ) walau aku tak tahu ade orang bace ke tak aku punye blog nih. OK, aku nak mula bercerita nih. Cerita aku pada malam nih ialah pasal KAYA, iya pasal kaya. Ok, umum yang kita tahu, kaya tu semua orang nak, tapi Kaya yang bagaimana..? itu persoalan aku disini, so aku nak bagi tahu aku punye pendapatlah. ( pendapat nih bebas, dan aku tak paksa orang untuk setuju dengan pendapat aku, same jugak dengan hantu, engkau tak boleh nak paksa orang yang tak percaya hantu walaupun engkau percaya hantu tapi engkau tak boleh nak paksa ).

Kaya. Umum kaya yang aku tahu ialah banyak duit, senang, bak kata lagu altimet dengan awi rapael, " dalam bank banyak kosong kosong kosong kosong kosong ". ok itu kaya bagi dieorang lah. tapi tak bagi aku... bagi aku KAYA nih banyak tafsiran dia, sme macam aku cakap tadi lah, kaya nih lain orang lain pendapat dia. jadi kita tak boleh nak marah kalau die punye tafsiran pasal kaya tu bercanggah dengan kita punye tafsiran juga la.. sebab kita bebas untuk membuat tafsiran pasal sesuatu benda,. jangan asyik dok ikut orang je tanpa dengar suara hati sendiri....... 

Bagi aku la ye, kaya nih... herrmm.... buka sekadar wang ringgit, juta juta juta trilion pergi jahanam itu semua. tapi bagi aku kaya nih, bebas.. maksud aku.. duit tu perlu jugak untuk kita hidup ditindas kapitalis nih... biasa la yang tu.. tapi kaya bagi aku ialah, HIDUP MENJADI MANUSIA....... yeesssaaa.. itu lah yang aku maksudkan... kisah dia macam nih... dongeng kisah dulu - dulu la... ade seorang nelayan, di sebuah kepulauan, hari - hari kerja dia tangkap ikan, pagi turun rumah, tengahari balik. ok. hasil tangkapan ikan tu, sikit dia jual kat pasar, sikit dia kasi anak bini makan. pada sebelah petangnya pula, die bersama - sama keluarga, lepak tepi pantai, minum - minum, sembang - sembang spent their time together as a family should do..!!!. satu hari, ade seorang usahawan datang dekat dia punya pulau, tawarkan dekat si nelayan itu satu rancangan baik punye... rancangan tu macam nih, usahawan tu mahu kasi itu nelayan bot besar, dengan bot yang lebih besar, nelayan tu dapat dok lame la kat laut, dapat tangkap ikan lebih banyak... lepas tu pulak, lepas dapat tangkap ikan dengan banyak... nelayan tu akan buka kedai sendiri, jual ikan sendiri... and then... lepas tu nelayan tu dapat bukak kilang di pulau tu... dapat generate ikan tu menjadi macam - macam produk la... nelayan tu dengar la rancangan usahawan tu dengan penuh khusyuk... lepas tu pulak usahawan tu berkata.. bila awak dah berjaya, banyak duit, awak akan dapat luangkan masa dengan anak isteri awak. lepas tu nelayan tu menjawab... " thats what i am doing "  huhuhu~

maknanya disini, nelayan tu KAYA bagi dia bukan wang ringgit harta semua.. tapi masa... iya masa... masa untuk keluarga, masa untuk kawan. dan yang paling penting masa untuk diri sendiri. dulu masa aku tak pandai pikir, aku main ikut je ape yang orang suruh. aku macam tu jugak, MINDSET aku, kaya tu musti banyak duit, pakai kereta besar, rumah besar, baju berjenama and macam - macam lagi lah. tapi bila aku mula bergaul dengan orang, kenal orang dan bila aku mula sedar yang hidup aku nih bukan dalam kotak... baru aku tahu erti kehidupan. hidup kita nih sekejap je... bak kate pepatah orang dulu kala " life is short make it sweet " yup... hidup nih singkat, jadi kalu engkau hari - hari hidup kerja je macam babi tanah.. herm takde makne engkau hidup walau beratus tahun. bila aku bergaul dengan orang KAYA wang ringgit, aku tengok kehidupan dieorang nih sedih, tahu sedih, iye lah masa dalam kepala dok pikir cari duit, duit, duit sampai lupa yang engkau nih sebenarnya homo sapiens yang hidup that we call MANUSIA. bukan mesin, hidup untuk wang, banyak lagi perkara indah dalam hidup nih selain wang. sampaikan masa untuk family, sahabat, komuniti tak ade... takde life jugak macam tu. bila aku bergaul dengan orang - orang kebanyakkan, hidup penuh dengan cerita, walau makan kais pagi cover semalam pagi punye sarapan, tapi hidup nih macam - macam engkau boleh cerita. Orang kaya wang ringgit nih bagi aku dia MISKIN jiwa. hihihi~ sori to say but that is reality bro.. and reality bait... memang sakit.. engkau nak telan ke engkau nak ludah ke itu engkau punya hal, aku tak paksa engkau nak terima aku punye pandangan pendapat nih. 

Kaya nih tafsiran dia panjang, and kalu aku nak cerita pun banyak lagi lah jugak.. sampai 3 malam 3 hari pun mungkin tak habis... heheheheh. jadi aku nak pesan disini, hidup nih buatlah ape yang kita suka, kalu kite nak puaskan hati semua orang memang tak la.. dengar cakap sendiri... tak payah nak ikut cakap orang or benda hitam segi empat ( TV ). semua tu menipu je tu, menipu banga katonyo oghe kelate. semua nak ikut ape yang tv kate, padahal tu konspirasi si kapitalis utk mengaut keuntungan je.. sedar la sikit woiii..... celaka berapa kali dah aku nak cakap, jadi diri sendiri.... hidup nih kalu engkau buat dalam terpaksa baru kau akan sedar yang sebenarnya hidup nih menekan engkau... itu pasal la aku selalu senyum hari - hari... pasal aku tahu ape yang diri aku nak dan KAYA yang aku mahu... Nasihat aku untuk engkau orang semua, dengarlah kata diri sendiri... kaya yang macam mane engkau orang nak itu pilihan engkau orang, aku or sape2 tak leh nak tentukan... seriusly. 

jadi jam sudah menunjukkan pukul 2.35 pagi, so aku mahu beradu dululah... esok mahu jadi mesin untuk si kapitalis kaut keuntungan lagi.... 8 - 5 fucking time in my life.. huhu~ 

selamat malam. 

















1 comment:

  1. JOIN NOW !!!
    Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
    Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
    BURUAN DAFTAR!
    dewa-lotto.name
    dewa-lotto.com

    ReplyDelete